Pagina's

donderdag 23 augustus 2012

Hartjes haken

Tijdens het bloemetjes haken vond ik telkens dat 2 bogen op een hart leken. Al kijkend op het wereld wijde web vond ik ook hartjes die daarop leken. Degene die ik haakte zie je hieronder. Hoe ik het gehaakt heb staat er ook bij.

Rood hart.

Haak 6 lossen en haak op deze ketting 5 vasten. Beginnend bij de 2e vaste vanaf de haaknaald.
Haak in totaal 5 toer met vasten en haak aan het eind van iedere toer een keerlosse.
Als je klaar bent ga je aan de zijkant van het vierkantje verder. Hier haak je 5 stokjes in het midden. Haak in de volgende hoek een halve vaste.
Ga verder naar de volgende zijkant (dit is eigenlijk de onderkant) het haak hier ook 5 stokjes in het midden. Sluit weer bij de volgende hoek met een halve vaste.
Haak nu 2 lossen (dit is je eerste vaste) en haak nog 5 vasten aan de volgende kant.
Haak in de hoek een stokje.
Haak aan de laatste kant 6 vasten.
Als het goed is ben je nu bij de hartenbogen! Op de eerste 4 stokjes haak je 8 vasten (dus op ieder stokje komen 2 vasten)
Op het 5e stokje haak je 1 vaste en dan haak je een halve vaste in het midden.
Bij de volgende boog begin je met 1 vaste en haak je dan nog 8 vasten. Sluit af met een halve vaste in de 2e losse.
En klaar is je hartje!

Wil je dit hart groter maken, dan haak je een vierkant van 7 vasten en 7 toer. Ipv 5 stokjes in het midden haak je 2 bogen van 7 dubbele stokjes. De toer eromheen haak je van stokjes.
Een mooi voorbeeld hiervan (met een prachtige uitleg) kun je vinden bij Karin aan de haak.

Ik denk dat het ook nog wel groter kan, dan  maak je een vierkant van 9 stokjes en gebruik je 3 dubbele stokjes. Je kunt het altijd uit proberen!

Als je hier een tassenhanger van wilt maken leg je de 2 harten met de verkeerde kant op elkaar en haak je ze vast zoals je ook het bloemetje en de cirkel aan elkaar haakt!

Ik heb eerst het kleine hartje bovenop de grote gehaakt, kijk maar:
 
 
Nog een knoop erop en klaar!
 
Voor de versiering gebruik ik ook graag een gehaakt bloemetje. Dat haak ik als volgt:
 
Klein bloemetje haken:
 
Haak 10 vasten in een magische ring.
Haak op in 1e vaste 4 stokjes, haak een halve vaste in de volg vaste. Herhaal dit nog 4 keer.
Nu heb je een bloemetje van 5 blaadjes.
 
Succes ermee!
 
Yvonne
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten